Ohøj kære læsere!
I dette indlæg vil i få et indblik i institutioners økonomi, så i netop kan se hvorfor vi har lagt vægt på, at vores produktion skal være så billigs som mulig. Så hold fast i rælingen, der bliver oversvømmet med tal!
Økonomi
Som det kan ses i nedenstående skema og diagram så har udgifterne for dagtilbudsområdet og SFOer faldet stille igennem en årrække mens procent antallet af pasningskrævende børn også er faldet.
Budget 2008
|
Budget 2009
|
Budget 2010
|
Budget 2011
| |
Nettodriftsudgifter (mia kr.)
|
32,3
|
31,9
|
31,7
|
31,2
|
Realvækst (pct.)
|
-
|
-1,3
|
-0,7
|
-1,4
|
Kilde: Danmarks Statistik
Diagrammet her viser hvordan fordelingen af udgifterne er.
Diagrammet viser at størstedelen af udgifterne er hos integrerede institutioner mens fritidshjem har de færreste udgifter, kun slået af pædagogiske tilbud som ingen udgifter har.
Her har vi så en oversigt over faldet af børn fra 0-9 års alderen:
Befolkning (0-9 årige)
|
658.015
|
656.962
|
653.814
|
650.228
|
Realvækst (pct.)
|
-
|
-0,2
|
-0,6
|
-1,2
|
Kilde: Danmarks Statistik
Her kan ses at i 2008 var der 658.015 børn i den aldersgruppe og at dette antal er faldet til 650.228 i 2011. Skemaet viser at dette er et fald på 1,2% fra start befolkningen.
Ud fra disse skemaer og diagrammet kan vi bekræfte vores overvejelser om at gøre vores spil billige for de forskellige institutioner. Samtidigt vil det være kreativt og nyskabende hos dem da alle fra institutionen vil kunne være med til at fremstille det og derved være unikt hos hver enkelt institution, til få udgifter.
Resume af interview.
Under vores ophold på børnehaven fik en et interview med lederen af institutionen. Her spurgte vi om blandt andet om hvordan deres økonomi har ændret sig. Hertil svarede lederen at de har kunnet mærke børnetallet er faldet og dette har de kunnet mærke i deres økonomi. Dette ledte vidre til at vi spurgte om hvordan dette har påvirket deres indkøb af spil til poderne. Hun fortalte at de har valgt at være mere kreative og prøve at fremstille spil selv eller genbruge ting som ikke var beregnet til spil og lave kendte spil ud af dem. Hun fortalte at grundet økonomi krisen har de lagt mærke til at hvor familier før havde tre-fire børn har de fleste nu kun et måske to børn. Mht. Skole parathed laver de storgrupper for de børn der snart skal starte i skole og bruger denne gruppe til at gøre dem parate til skolen hvor de kommer over i klasserne en gang om ugen hvor de ser hvordan skolen er. Børnenes forældre bliver også indraget til denne forberedelse. Da vi spurgte hvordan feedbacken fra skolerne, fik vi at vide at skolerne ikke sagde det men ville gerne modtage børn som kan fungere socialt samtidig med at de har en forståelse for tal og bogstaver. Samtidigt fortalte hun at det ikke længere kun var at børnene skal være skoleklar men at skolerne også skal være børneklar. Det sidste vi spurgte om var om de havde fået feedback fra forældrene og der fik vi at vide at forældre med flere børn har kunnet mærke forskel mellem hvordan første skoledag var for deres ældste og hvordan den var for det yngre barn.
Her kan hele interviewet hentes.
Over and out
Louise, Cecilie, Christhoper, Rasmus og Jesper
Ingen kommentarer:
Send en kommentar